Mediehus bør legge ned TV-stasjonene og la folkene der lage nett-tv
Aftenposten vant tidligere denne uka prisen for årets reportasje i MBLs tv-prisdryss. MBL måtte tidligere i høst i all hast opprette en egen kategori for nett-tv, da mediehusene uten tradisjonelle eterkanaler begynte å sende inn bidrag.
Samtidig vurderer mediehuset Tønsbergs Blad å legge ned lokal-tv-stasjonen VF24, som gamle TV Vestfold har hett de siste årene. Kanalen har i tillegg til en nettutgave egen analog frekvens der de sender en studiobasert sending i loop dagen lang.
Brukerne har blitt godt vant. Lokal-tv kanalene har i alle år levd, om ikke nødvendigsvis levd godt, på at de leverte levende bilder fra små og store hendelser i det nære og halvnære området. Når alle kan publisere video og gjør det, holder det ikke lenger bare å være nær.
De er små og mellomstore avisbaserte mediehus som i dag eier de fleste gamle lokal-tvkanalene. Kun et fåtall tjener penger. Distribusjon over eteren er innmari dyrt. I en tid der selv de store kanalene taper seere, kan man spørre seg hvorfor de små som ikke tjener penger forsetter å drive. Særlig når de samme mediehusene gjerne opplever eksplosjonsartet vekst på nett-tv. Særlig når det er kutt mange steder og nedgang for bransjen.
Problemet blir selvsagt å overbevise eierne om at redaksjonen skal kutte ut etersendingene (og de annonsekronene de faktisk innebærer) og beholde folkene til å lage journalistikk for nett-tv.
2 kommentarer:
Jeg tror du har rett. Ditt og datt /video eller tv er dødt for de som ikke har holdt på med det lenge og har merkevaren inne. Men video på nett er kommet for å bli. Fortrinnet for lokalaviser er at de er lokale og kan bringe lokal identitet. De kan være tilstede der det skjer. De bør ikke skule til hvordan store krinkastere har gjort dette før, men mere til kule snutter som avspeiler livet. Video kan og bør følge teksten, "Inline" eller "embedda" som vi også kaller det. Denne typen videoer vil ikke ta vesentlige ressurser når journalisten allerede er på oppdrag.
Se reaksjonene. hør han kommenter..
Eller se hva som skjedde da...
Dessuten vil dette skape klikk og det er jo de som sitter på pengene opptatt av. Se forøvrig mitt innspill til denne diskusjonen her...
http://videoreporter.blogspot.com/2008/09/postulater-om-video-p-nett.html
TV er død - leve video. Et av hovedproblemene blir nok å få med seg annonsørene over. De er vant til at TV-annonsering koster men har ennå ikke vennet seg helt til tanken om at nettannonser i samme grad er noe de skal betale mye for. Sjekk dessuten denne posten om at også DT nå vurderer å legge ned eter-tv.
Legg inn en kommentar