2. juni 2008

Mobilen er dings for å lage nyheter, ikke lese dem

Folks mobilsurfing på nettsteder er stusselig liten, ifølge tall Journalisten formidler fra Telenor og forsker Richard Seyler Ling presentasjonWAN i Gøteborg i helga. Jeg må nok en gang se i øynene at jeg er annerledes. Jeg mobilsurfer på nyheter og blogger før jeg står opp av senga, når jeg venter på toget, noen jeg skal møte eller når jeg har noen minutter å slå i hjel. Så har da også mobilen min bra skjerm og båndbredde, og jeg over gjennomsnittlig interesse for nyheter og dingser med knapper på.

De bommer litt (ikke helt men, litt) på målet. Det er som en nettplattform å sende fra at mobilen virkelig endrer nyhetsprosessen, ikke som mottaker og leseplatform.

Helt siden trikkedrapet og terrorbombene i London har mobilvideoer og -bilder fra både publikum og medienes egne endret nærvær og hurtighet i nyhetsformidlingen.

Ingen kommentarer: