Danskene stoler mer på brukerne enn mediene når det gjelder reisestoffet
Folk stoler mer på reiseinformasjon de finner i brukersamfunn som Virtual Tourist enn på medienes reisesider, viser et forskningsprosjekt utført av Jakob Linaa Jenssen og Anne Marie Waade fra Århus universitet.
Resultatene viser at folk oppfatter de andre brukerne på slike nettsteder som venner, som noen som er til å stole på, mens de er skeptiske til mediene som de opplever er kjøpt og betalt.
Danske Ejour skriver:
"Klassiske massemedier er kommercielle og dermed pr definition biased", siger Jakob Linaa og uddyber:
"Når fx danske aviser i såvel deres netaviser som deres rejsesteder kan mene, at de er mere troværdige, fordi de redigerer, sorterer og selekterer stoffet, så er det lige præsis den fase, som biased og forudindtagne journalister står for. Hvordan kan massemedierne forvente, at vi skulle anse deres stof som troværdigt, når rejseartiklen slutter med linjen "turen var finansieret af xx rejseselskab." Sådan en artikel har da ikke en gnist af troværdighed i behold.
Nå har norske medier passet bedre på uavhengigheten sin enn de danske på dette feltet. Likevel er det interessant å merke seg denne skepsisen til vinkling.
Aftenposten har uansett åpenbart sikret seg med sitt brukerprosjekt på reisesidene.
Dette et godt eksempel på hva brukerstoff er bra til, og et eksempel på hvordan det bør gjøres. Både tema og mulighetene delta på setter brukerne i stand til å bidra positivt. Det skaper et resultat som er langt bedre enn det redaksjonen ville klart på egenhånd, og altså mer troverdig, skal vi tro dansk forskning.
Aftenposten reise er også på Twitter http://twitter.com/Aft_Reise og har gruppe på Facebook. Strengt tatt bør man kunne forvente såpass av redaksjonene i dag, men mange har langt fram.
1 kommentar:
Takk for kommentaren, Tord.
Noe Aftenpostens eksempel viser, er at hvis du legger det opp på den rette måten, vil brukerne gjennomgående bidra med tips av høy kvalitet. Vi har opplevd svært få overtramp - de få gangene vi har måttet fjerne tips er når kommersielle aktører prøver å bruke arenaen til snikreklame.
Det er jo også slik at nordmenn i dag reiser til et betydelig antall destinasjoner. Selv om man mangedoblet journalistenes reisebudsjetter, ville ikke noen norsk medieorganisasjon kunne gjøre seg håp om å dekke alle reisemål på en god nok måte med egne ressurser. Men sammen med brukerne kan vi få til mye mer.
På Aftenpostens reisesider har vi nå over 1600 reisetips fra 122 land. Basen vokser uke for uke, og jo større den blir, jo nyttigere blir den.
Legg inn en kommentar