14. februar 2008

2008 - året da nettet (for alvor) ble mobilt?

Jeg leste om denne på Internetbrus.com : Ericssons storkund: ”Internet är mobilen” Dette sier sjefen i det japanske releselskapet Softbank i Japan, Masayoshi Son på Mobile World Congress i Barcelona. Om det blir 2008 eller 2009 som for ettertiden blir stående som året da nettet for alvor ble mobilt er ikke så veldig interessant. Men det er interessant å se at stadig flere bruker mobilen som nettplatform. Det skyldes både nye mobilmodeller, andre duppeditter med nettilgang som Ipod Touch, bedre tilgang til trådløse nettverk flere steder, og at datatrafikk over 3g og 3,5g blir billigere.

Overgangen til "det mobile nettet" er et stort skritt, kanskje en av de store utviklingssprangene i mediehistorien. Jeg vet ikke hvem som først lanserte ideen om de tre store medierevolusjonene, men jeg har hørt den i flere foredrag:

1) Gutenbergs trykkpresse
Pressa gjorde det mulig for første gang å drive massekommunikasjon for en relativt billig penge. Som kjent er trykkekunsten en av forutsetningene for opplysningstiden, allmenn lesekyndighet, og demokratienes og industrisamfunnets framvekst.

2) Internett
Internett gjorde massekommunikasjonen toveis. I denne måten å tenke på er både radio og tv kun en forlengelse av trykkekunsten i den forstand at de er måter å sende et budskap ut til mange, og ikke en toveiskommunikasjon.

3) Mobilt internett
Alltid online - alltid tilgjengelig. For folk over 30 kan det høres ut som et mareritt. For folk under er det bare en måte å forholde seg til venner og verden på. Mobilen som nettplatform gjør nettets toveis massekommunikasjon stedsuavhengig og dermed også tidsuavhengig. Du sjekker ting når du trenger det, som for eksempel hvor nærmeste skobutikk er, når og hvor filmen du vil se går etc. Dessuten bruker du sosiale nettverkstjenester som du oppdaterer på farten. Eksempler er mobilutgaven til Facebook og Twitter.

Ingen kommentarer: