20. januar 2008

Ingeningen ting er så deilig som en god powerpointpresentasjon

OK. Det finnes sikkert ting som er bedre. Men powerpointpresentasjoner, eller Keynotepresentasjoner for macbrukere der ute, har et ufortjent dårlig rykte. Det er mange skakandes dårlige videofilmer og horrible tekster der ute, men ingen har lagt video eller skrift for hat av den grunn.

Jeg er en ivrig bruker av powerpoint i jobben, både til foredrag og kurs, og jobber relativt bevisst med hvordan jeg bruker formatet. Et bra sted for gode presentasjonstips er bloggen Presentation Zen som skrives av Garr Raynolds. Se for eksempel denne posten hvor han analyserer Steve Jobs presentasjon på Macworld nylig.

Jeg ble først oppmerksom på Presentation Zen gjennom bloggen til Eirik Solheim i NRK som blant annet har skrevet om hva du bør ha av ekstrautstyr til presentasjonene dine. Litt uenig med ham i valg av presenter. Jeg har hatt stor glede av min ganske mye rimeligere Targus som har musfunksjon, noe Logitech'en mangler. Her kan du forresten ser noen av Eiriks presentasjoner.

4 kommentarer:

eirikso sa...

Når det gjelder valg av presenter er det aller viktigste for meg enkelhet. Jeg har følgende krav: ingen drivere, god rekkevidde og helst bare to knapper - frem og tilbake. Så er lang batterikapasitet, behagelig ergonomi, volumkontroll, innebygget klokke med vibrasjon og laserpeker greie tillegg.

Men dette er jo faktisk en ganske personlig greie, så jeg har full forståelse for at folk har forskjellige favoritter.

vimenn sa...

Hei Eirik

En ting er smak en annen er vane. Jeg har testet ut logitech'en nå og blir mer vant til den. Timeren er ikke så relevant for mine behov, men jeg liker stabiliteten den har. Men den tiden jeg har prøvd den har jeg vært nødt til å tilrettelegge presentasjonene mine for fjernkontroll uten musfunksjon. Dvs starte videoer annerledes, mer skjermdumper, mindre lenker etc. Ellers er selvsagt muligheten til å oppbevare usbmottakeren inne i presenteren gild. Hos Targus er de separate og jeg har mistet et par i min tid.

eirikso sa...

Ser poenget. Jeg har alltid vært tilhenger av stor enkelhet i mine presentasjoner og bruker screencasts og skjermbilder så langt det er mulig fremfor linker, men ser at det i mange sammenhenger er relevant å for eksempel fyre opp en browser.

Med logitech sin fjernkontroll må du da fysisk gå bort til maskinen eller bruke en ekstra trådløs mus.

vimenn sa...

Jeg driver mye med undervisning og da blir presentasjonene forskjellige i oppbygning enn ved rene foredrag. For sistnevnte er det ofte enklere å holde ppt'ene enkle og uten for mye lenker og styr.