1. september 2007

Google News begynner å hoste stoff fra de store byråene.

En nyhet i dag som på sikt kan være en utfordring for de tradisjonelle nyhetsmediene på nett: Google News begynner å publisere nyheter fra de største engelskspråklige nyhetsbyråene. Tidligere har Google News pekt videre til andre nettsteder for alle sakene de plukker opp i Google News; Heretter blir saker fra AFP, AP, Canadian Press og Press Association of Britain publisert på Googles egne servere og det er her du havner når du klikker på en sak fra en av disse byråene. Det kommer sikkert flere redaksjoner inn i denne avtalen. Når alle store og viktige land er unnagjort kommer sikkert en henvendelse til NTB.

Hva betyr så det:

1) Google tar mer av trafikken og dermed reklamekronene.
2) Google fortsetter å bli mer å mer et medieselskap. Det er lenge siden de bare drev med søk.
3) Nyhetsnettsteder som i større eller mindre grad publiserer byråstoff bør ta noen grep for å beholde et særpreg og et fortrinn. Enten videreforedle byråstoffet eller satse mer på eget stoff.

De tradisjonelle nyhetsredaksjonene er utvilsomt bedre skikket til å drive seriøs og kritisk nyhetsjournalistikk en Google. Men dem som finner nyhetene sine gjennom Google News gir en halv ert i det. Hvor mange bruker Google News vs andre medier? Her er en sammenligning mellom trafikken på CNN.com og Google News. Sistnevnte i rødt:

Ingen kommentarer: