30. august 2007

Gi bort nyhetssakene dine til alle og få hengivne brukere

Gode rss-feeder og gjennomtenkt atomisering av stoffet som en redaksjon publiserer gir stoffet merverdi og gir brukerne sjansen til å utnytte det slik de selv har best bruk for. Et veldig talende eksempel på dette ble omtalt i bloggen Emedia Tidbits nylig: Serendipity and Feed Syndication

Norske redaksjoner er jevnt over dårlige til å tilrettelegge stoffet sitt i rss-feeder. Stort sett tvinger alle deg til å abonnere på stoffet ut fra seksjonene de har organisert nettutgaven sin i. Du må ta alt om kultur, alt utenriks osv. Jeg ønsker meg muligheten til å kunne lage min egen feed av nettavisens innhold ut fra mine egne (sære)ønsker. Jeg vil for eksempel ha alt Ulf Andenæs i Aftenposten skriver om Øst-Europa, men ikke noe av det han skriver om USA. Jeg vil ha kulturstoff fra NRK, men ikke når det omtaler popmusikk. Osv osv. Men det er det ingen som gir meg :-( Det går an å få skreddersydde feeder i dag dag ved å filtrere stoffet gjennom andres tjenester, for eksempel Sesams Nyhetssøk og så lage en feed av resultatet, men dette krever en del mekk og er unødig upraktisk i lengden.

Dersom du ikke vet hva rss er så sjekk denne videoen som jeg fant den via Eirikso:



Videoen "The Machine is us/ing us" er blitt smått legendarisk på Youtube. Forklarer hva dette dreier seg om:

Ingen kommentarer: