9. oktober 2008

Liveblogging fra Norsk Redaktørforenings høstmøte

NRs høstmøte holdes i disse dager i Oslo. Vi som ikke har tid eller mulighet til å delta kan følge konferansen via direkteblogging på redaktorene.no. Det er bra at redaktørforeningen tester ut denne måten å formidle på.

Det er betegnende at det er kjente bloggere som vampus og Pål Hivand som er invitert til å blogge. Hvorvidt de har gjort dette som en gimick, eller fordi de ikke fant noen journalister som sa seg villig, vet jeg ikke. Kanskje tanken aldri falt dem inn, hva vet jeg. Oppdatering: Se nederst i denne posten.

Uansett: Det interessante blir å se om de norske mediene og deres redaktører snart tar denne typen verktøy i bruk i sine egne medier. Hittil har direkterapportering i tekst vært forbehold fotballkamper, og da uten de dele- og kommenteringsmulighetene et direktebloggeverktøy gir.

Min erfaring er at mange journalister og redaktører er svært interessert i disse mulighetene når de er tema i foredrag og på konferanser. De ser dem som absolutt relevante formidlingskanaler. Men fra det til å bruke dem selv, er et gedigent skritt for mange.

Da jeg var på studietur om mobiltv i Sør-Korea i fjor vår, sa en av de redaktørene vi møtte i storavisen Chosun Ilbo følgende:

«Du vet, mange journalister er grunnleggende konservative. De vil mer enn gjerne rapportere om teknologiske nyvinninger, men å bruke dem selv kvier de seg for.»

Oppdatering:
En av redaktørene som faktisk bruker de nye mulighetene aktivt og har reflektert en god del rundt dem er Geir Arne Bore i Drammens Tidende som jeg har skrevet om flere ganger tidligere. Hans blogg Drammensgranitt, hvor han også kommenterer NR-samlingen blir diskutert av bloggerne på redaktorene.no. Bore direkteblogger dessuten fra høstmøtet selv på twitter. Det gjør også Vampus og Pål Hivand.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror utvalget bloggere har litt med hvem som syntes medier er interessant nok til å bruke to arbeidsdager til å live blogge fra møtet. Da jeg organiserte bloggingen for Noreds vårmøte i 2007 inviterte jeg ganske bredt, men endte stortsett opp med mediebloggere.

Hadde Nored hatt redaktorene.no som en fungerende blogg til daglig derimot, og dermed opparbeidet seg autoritet i bloggeland, kunne man jo ha lagt ut en åpen invitasjon på bloggen og brukt bloggrevyen, twitter osv slik at man nådde bredest mulig ut med invitasjonen:-)

vimenn sa...

Det er litt rart om ingen journalister skulle synes det var interessant. Det er muligens et spørsmål om å få frigjort tid til å gjøre det også. Ellers enig i analysen din. Skal prøve å huske dette fram til vårmøtet og melde meg som frivillig :-)

Anonym sa...

Vi inviterte forøvrig også endel nettredaktører til å blogge fra det vårmøtet nå når jeg tenker meg om, som vi regnet med kom til å være der uansett - forøvrig helt forgjeves.

vimenn sa...

Hm. Der kan du se, Kristine. Holder fast på at jeg skal komme og blogge (om jeg kan) til våren.