Nett-tv vil endre tv-tv
Noen raske og løsrevne utsagn fra den avsluttende debatten på vj-konferansen 2008:
* - Vi vet hva som funker på nett-tv. Vi måler det hver dag. Og det viser at folk ikke klikker på det vi sender på TV-tv. Vi må ta med oss erfaringen fra hva folk vil ha på nett over på tv. Det er grunn til å tro at det folk kjeder seg over på nett-tv også kjeder dem på TV, sa Steffen Fjærvik, kanalsjef for nett i Sarpsborg arbeiderblad og ansvarlig redaktør i TV Østfold .
Endre Nøstdahl fra VG Nett er uenig:
- Jeg vet veldig godt hvilke overskrifter som får folk til å klikke på en video. Jeg vet ikke hva som funker av innhold i tv.
* Video på nett er et sprøsmål om inntekter: Kommer vi til å drive med det lenge når det ikke er butikk i det?
VGs erfaring er at folk forventer video. Nettbrukeren er så vant til video på web i Facebook, youtube og andre sosiale nettverksammenhenger, at de bare forutsetter at du har video å tilby dem.
* VG og Aftenposten tenker likt om video på nettet. De mener nettvideoene faller i to kategorier: Saker som er så viktige at redaksjonen må være tilstede også med video selv om de ikke egner seg for video, og saker som har et godt visuelt innhold.
* Torstein Lillevik fra Stavanger Aftenblad er opptatt av nye samarbeidsformer:
- Dersom du jobber en vj og en nettjournalist sammen er utbyttet mer enn en pluss en. Du får en tv-sak, en nett-tvsak, stillbilder, embedded video, en skrevet nettsak og noe til papiravisen.
Han har tro på vj'en som en viktig del av et mulitimediateam.
(På bildet: Fra venstre, debattleder Ulf Morten Davidsen - NRK Østfold, Jo Hjelle - Bergens Tidende, Christian Thorikldsen - Aftenposten, Steffen Fjærvik - Sarpsborg Arbeiderblad)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar