11. april 2008

Alltop - nok en nyhetsoversiktsside eller genuin nyvinning?

Alltop.com er en ny samleside for nyheter, inndelt etter en rekke teamer. Sånn sett er det ikke noe skakandes nytt ved den. Siden blander saker fra medier og blogger, som for eksempel på samlesiden for journalistikk. Layouten vitner om at siden er et ektefødt barn av RSS og widgets, som slekter mer på iGoogle enn Google News eller Yahoo News.

Beveggrunnen til folkene bak Alltop, som også har laget Truemors, er å få trafikk til sitt eget innhold:

We noticed that popurls sends Truemors as much traffic as Google. Clearly, he was onto something: Aggregate and display a bunch of sites for people, and they will come. This got us thinking about other topics that (a) have a large readership and (b) hasn’t been aggregated in an elegant and efficient manner, and we came up with idea of a doing a popurls of celebrity gossip sites. Then one thing led to another: Why not other topics like gaming, sports, politics, Macintosh, fashion, etc.?


Jeg synes presentasjonen på sidene er interessant. Alltop bruker selv analogien til å stå foran en hylle med blader og tidsskifter, og den er treffende. Sånn sett er nettstedet en mellomting mellom et nyhetssøk, siden du både er uavhengig av at søkeordet finnes i teksten på den enkelte saken, og en nyhetskatalog, siden du får enkeltsakene med løpende oppdatert og med full tittel.

Garr Reynolds skriver følgende om Alltop i sin blogg Presentation Zen:

Alltop (along with popurls) has been the first thing I check every morning since Guy Kawasaki asked me to preview it a couple of months ago. Yes, I have my blog feeder and a million other ways to keep up to date, but I like the way a lot of my favorite sites are displayed on Alltop. It's a very simple idea; maybe that's why I like it.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har kikket litt på Alltop tidligere. Først og fremst synes jeg den er svært kjedelig. Jeg har mye større glede av aggregatorene som clustrer resultatene sine, spesielt de som gjør det innenfor relativ snevre temaer.

vimenn sa...

Jeg har ikke brukt Alltop så mye ennå, og er på ingen måte noen blodfan. Jeg har litt sans for at de holder feedene fra hver kilde for seg. Det er litt ut fra hvordan jeg ser for meg bruken av siden: Å se etter ting fra kilder eller temaer jeg ikke kjenner mye til fra fra før. Det kan man jo på en side som clustrer resultatene også, men hos alltop ser du samtidig andre resultater fra samme kilde. Litt ok i en del sammenhenger. Dette er uansett noen klikk unna om du ikke får det servert så det er ikke en så svær greie. Dessuten liker jeg layouten men det er mest for jeg er litt minimalistisk av meg.