29. februar 2008

Wikier som samarbeidsplatform i redaksjonen

Seattle Post-Intelligencer har begynt å bruke wikier som samarbeidsverktøy for reportere som jobber på samme sak eller stoffområde. De har en side på intranettet der reporterene skriver inn notater, ideer, planer, saksutkast, kommende avtaler eller hendelser osv.

Det finnes flere wikitjenester som er gratis og enkle å komme i gang med, som for eksempel wetpaint.com hvor du også kan begrense tilgangen til folk du inviterer. Dette kan være et godt, om ikke fullgodt, alternativ til MS Sharepoint eller tilsvarende, dyre, systemer.

2 kommentarer:

Tommy sa...

Efter konferencen tog jeg wetpaint i brug, men jeg har problemer med, at de mails, man sender inden fra wetpaint til andre på wikien ikke forstår vores danske specielle bogstaver. Det samme gælder de specielle norske, skal jeg hilse og sige fra John Bones på VG, som også har været i gang. Nogen bud på hvordan man fixer det?
Tommy Kaas
Kaas & Mulvad

vimenn sa...

Hei Tommy, og takk for sist

Jeg har dessverre ikke fått brukt wetpaint så mye. Jeg har bare registert meg og laget en testwiki for å se hvordan det arter seg. Dermed har jeg ikke noe godt bud på hva som kan gjøres for å fikse problemet. Men jeg er interessert i å høre om dere kommer frem til en løsning.

Tord