Redesign av nettsider er en dårlig ide
"Redesign av sidene dine bør være en absolutt siste utvei. Stort sett er redesign et uttrykk for at det har kommet nye sjefer eller at webutviklerne kjeder seg på jobben." Utsagnet kommer fra Gerry McGovern som skriver dette på bloggen sin "New Thinking". Han mener redesign av sider som ikke funker ofte er som å male over råtne kledningsbord og tro at huset blir bedre.
Poenget er: Utvikling av gode nettsider og god nettkommunikasjon er en prosess som må pågå hele tiden. Det er innholdsproduksjonen og infrastukturen som ligger under som er avgjørende, påpeker McGovern. Forsåvidt ikke en skremmende unik innsikt, men det er greit å bli minnet på det.
Dette gjelder selvsagt for nyhetsnettsteder. Folk kommer ikke til nettstedet ditt utelukkende for designet. Det er alltid innholdet de kommer for. Men å tro at designet ikke betyr noe er å skyte seg selv i foten. Det hjelper ikke med knakende godt innhold laget av dyktige og godt organiserte folk, om designet ikke er lett og intuitivt å bruke. Dersom to like innhold presenteres forskjellig vil design og brukervennlighet avgjøre. Samt en del word of mouth og hype selvsagt.
Litt i samme gate er et annet innlegg på samme blogg: The best websites are useful and ugly. Det får meg til å tenke på hva Torry Pedersen sa under vj-konferansen på IJ i april 2007:
- Jeg kjemper hver dag mot folk i staben for å beholde den stygge forsida vår.
Dette fra redaktøren av Norges mest besøkte nettavis.
New Thinking by Gerry McGovern: Web redesign is bad strategy
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar