1. juni 2007

Mobil-tv-tittere flest bor i Sør-Korea

En ny undersøkelse fra firmaet Datamonitor anslår at det innen 2012 er 150 millioner mobil-tv-abonnenter på verdensbasis, ifølge advanced-television.com. I dag er det 4,4 millioner og fire av dem holder til i Sør-Korea, stort sett i området rundt Seoul siden det stort sett er der det er dekning. Brukertallene derfra er interessante. Hver abonnent ser omlag en time tv på mobilen daglig. Det er spesielt til og fra jobben at folk ser på mobil-tv, og litt når det går og legger seg. Mobil primetime er med andre ord helt annerledes enn på trad tv. I Sør-Korea er det en utfordring for de tradisjonelle tv-selskapene som sender samme program via bakkenett til både mobilemottakere og tradisjonelle apparater.

Men poenget her er om tallene på 150 millioner brukere vil så til. Og hvor stor andel norske mobilbrukere vil bli mobil-tv-tittere? Svaret avhenger av hvor fort infrasturkturen er på plass og ikke minst hvilken standard som blir valgt.

Riset bak speilet er telekombransjen. I Sør-Korea gikk teleselskapene sin egen vei. De lagde sin egen mobil-tv-kanal, skjøt opp en sattellitt og satset store penger på innhold. Hva slag? Ren underholdning og sport. De brukte stygg mye penger på å sikre seg tv-rettighetene til baseball, en sport som har like stor plass i koreanske hjerter som fotballen her hjemme. Og hvem spleiset med tv2 på tippeligarettighetene?

Her er omtalen av rapporten in extenso:
"Mobile TV subs to exceed 150m by 2012
A report by Datamonitor has predicted the number of mobile broadcast TV subscribers will grow from 4.4 million today to 155.6 million by the end of 2012. However the report ‘Opportunities in the mobile broadcast TV market, 2006 - 2012’ notes that whilst Mobile broadcast TV is continually highlighted as the next big thing, there are also considerable hurdles that need to be overcome.
"Currently there are about 4.4 million mobile broadcast TV subscribers globally and at that, split just between a handful of countries. This subscriber base will grow to 65.6 million in 2010 and more than double to an estimated 155.6 million by 2012 - a compound annual growth rate of 66.2 per cent," says Chris Khouri of Datamonitor and author of the study. "However, consumer education, technological fragmentation and content adaptation will have to be addressed first before mass-adoption can take place."
Datamonitor expects the Asia-Pacific region to have 76.3 million subscribers by 2012. Europe will have the second largest subscriber base with an estimated 42.7 million subscribers by 2012 with a CAGR of 102 per cent from 2006. This high growth rate is directly attributable to the predicted pan-European push for mobile broadcast TV between 2009 and 2012. North America, dominated by the US, is expected to have a subscriber base of 35.6 million"

1 kommentar:

Bloggerguy sa...

Du jobber best om natta du óg, ser jeg. Det er interessant lesning og jeg digger gjerne dette over på egen blogg. Av det du sier virker det som fremtiden er lys for flytkanalene. Jeg er ikke sikker på at den utviklingstrenden vil slå til på samme vis her. Er Internet bygd ut på samme måte der som her? Her på berget er det kanskje like aktuelt med publisering uten flyt. Folk ser like gjerne tv-on-demand eller uten flyt. Flyten kan folk komme til å komponere selg på nettet. Det slo meg i dag på en fredag. Hvorfor skal jeg se Knut Borge og dektektimen. Jeg leter heller opp noe interessant på nettet. Der er det mye og i etterhvert god eller bedre kvalitet enn på lille-TVen i stua. Ja jeg må inrømme at den er tliten og tjukk fortsatt. Men det er en annen sak.