5. juni 2007

Bruk av spill i journalistopplæringen

Dataspillprodusenten Serious Games Interactive lanserer spillet Global Conflict: Palestine. Her skal du være frilansreporter og dekke isralekonflikten. Spillet er ment for bruk i ungdomskolen og videregående for å lære kidsa om Midt-Østen-konfikten. Her må du sanke informasjon, utøve kilderitikk og velge hva du skal videreformidle. Underveis må spilleren også takle spørsmål om medienes rolle i konflikten, kildekritiske og etiske spørsmål. Firmaet bak holder til i Danmark. Sjekk ut mer hos journalism.co.uk Freelance reporter as video game hero. Video fra spillet finner du på YouTube.

IJ har en stund nå brukt det danske mediedirigentspillet fra CFJE under kurs i flerkanalspublisering. Spillet simulerer en arbeidssituasjon, konkretiserer og eksemplifiserer og gir deltakerne en praktisk erfaring med en jobbsituasjon de har mer eller mindre erfaring med. Fordelen med å bruke et spill i opplæringen er stoffet blir levende og konkret, ikke bare ord og ideer. Det er særlig egnet når man skal lære inn ferdigheter, tydeliggjøre problematikk eller stille deltakerne overfor praktiske valg de må ta for å komme seg videre. Her ligner brettspill, dataspill og rollespill på hverandre.

Faren er selvsagt at deltakerne avskriver det hele som spas og tull. Artig nok, men lite relevant for "det virkelige liv". Her må spillemakerne gjøre jobben sin, både for å lage et spill med relevanse, og for å tydliggjøre nytteverdien i rammene rundt spillet.

Ingen kommentarer: